Het verhaal van Small Teaser: “Het community-luik met onze eigen advertentieserver zijn onze grootste troeven”

Start it @kbc

Friday 4 August 2017

Het verhaal van Small Teaser: “Het community-luik met onze eigen advertentieserver zijn onze grootste troeven”

Behoeft Small Teaser nog een introductie? Vorige week zag je hen in de pers verschijnen met de vers getankte 800.000 euro waarmee ze internationale furore willen maken. De start-up is het werk van broer en zus Stijn en Ruth Janssens, en ontwikkelde een eigen publicatieplatform. Daarmee kunnen mensen zonder voorkennis een digitaal tijdschrift maken of bloggen in een bestaande publicatie, waarmee ze ook geld kunnen verdienen.

 

Schaalbaar denken vanaf het begin

Het was Stijn Janssens die in het Verenigd Koninkrijk de basis legde voor Small Teaser. In 2014 zocht Lesley - een Britse journaliste - een platform waarop ze een online skydive magazine kon publiceren. “Ze werkte samen met verschillende schrijvers, maar kon de content - foto’s, artikels en dergelijke - niet centraliseren of doeltreffend beheren”, vertelt Ruth. “Bovendien wilde ze adverteerders aantrekken en de inkomsten kunnen verdelen onder alle bijdragers van de editie. “Toen Stijn ermee in contact kwam en geen enkel alternatief zag, begon hij zelf een platform te ontwikkelen.”

“Door onze schaalbaarheid konden we al vanaf het begin snel schakelen”

Bij zijn terugkeer naar België toonde Stijn enthousiast aan Ruth wat hij in elkaar had gebokst. “Het is vooral fascinerend hoe hij bij de start van de ontwikkeling had nagedacht over de schaalbaarheid”, vindt Ruth. “Dat heeft een enorme meerwaarde geleverd om snel te kunnen schakelen. Zo konden we snel andere bijdragers toelaten op ons platform.”

Het prille Small Teaser lanceerde een bètaproduct, en klopte ongeveer gelijktijdig aan bij het innovatiecentrum. “Stijn wilde iemand aan zijn zijde en vroeg mijn betrokkenheid, maar ik had een vaste job die ik niet meteen wilde opgeven”, bekent Ruth. “Pas toen de combinatie niet langer haalbaar was, heb ik mijn ontslag ingediend en kwam ik aan boord bij Small Teaser. Niet veel later werden we geselecteerd voor iMec’s (toen nog iMinds, nvdr) start-upprogramma. Toen werd Small Teaser een echt, officieel bedrijf.”

 

Community en complementariteit

Het businessmodel van de Limburgse start-up lijkt te werken. Als schrijver kun je al vanaf het eerste artikel inkomsten verwerven. “Afhankelijk van de populariteit, geven we een aandeel van de advertentie inkomsten”, bevestigt Ruth. “We waken er wel streng over dat advertenties enkel bij relevante artikels worden geplaatst, natuurlijk.

Daarnaast zetten we heel sterk in op het community-aspect van ons product - we profileren Small Teaser dan ook niet zomaar als ‘community blogging platform’. We achten het essentieel om mee te geven dat onze schrijvers er niet alleen voor staan. Doorgaans zien we in de bloggerswereld dat het merendeel het na 3 maanden al opgeeft vanwege een gebrek aan motivatie en bereik. Wel, door een platform te faciliteren waarop je onmiddellijk rendement haalt op je publicaties, word je als schrijver meteen opgenomen in een community - een echte USP, vinden we.”

Om het verhaal niet alleen interessant te maken voor schrijvers, maar ook voor adverteerders - probeert Small Teaser in deze fase  overwegend bloggers aan te trekken in de domeinen met de grootste vraag. “Zo sluiten de behoeften en verwachtingen van de bloggers ook aan op de wensen van onze adverteerders”, meent Ruth. “Dat zorgt voor een interessante wisselwerking. Bovendien kunnen publishers ook zelf adverteerders aanbrengen en zo hun advertentie-inkomsten laten stijgen.”

“Ondanks onze familieband blijft het professioneel: elke beslissing wordt genomen in functie van het bedrijf”

Diezelfde wisselwerking zie je volgens Ruth terug in de samenstelling van het team. Ongetwijfeld is het soms een uitdaging om een bedrijf te runnen met je eigen broer. “Laten we zeggen dat het een interessante dynamiek teweegbrengt”, lacht Ruth. “Maar we zijn oud en wijs genoeg om onze professionaliteit te behouden. Onze familieband kent zo zijn voordelen: we zijn zeer open en direct tegen elkaar, waardoor we snel kunnen schakelen. We willen vooral niet dat nieuwe medewerkers het gevoel krijgen dat ze voor ‘broer en zus’ werken. Alle beslissingen worden, net zoals bij elke andere start-up, genomen in functie van het bedrijf.”

Om het team als een geöliede machine te laten werken, laten Ruth en Stijn zich bijstaan door externe coaches. “We bevestigen het cliché dat een goed team het succes van een bedrijf bepaalt”, stelt de onderneemster. “Eerder al moesten we een van onze medewerkers laten gaan, en dat was enorm rot. Maar zeker nu het bedrijf in een groeifase is beland, vinden we het cruciaal om voldoende tijd te besteden aan een evenwichtige samenstelling van het team. Ik ben dan ook blij dat we ondersteuning krijgen in interne communicatie en samenwerkingen.”

 

Band met netwerk en investeerders

De in 2015 opgerichte start-up kent haar uitvalsbasis in de Hasseltse Corda Campus, waar ze naast imec nog de steun geniet van Start it @kbc. “Start it @kbc weet haar start-ups op efficiënte wijze te linken aan de nodige ondernemers, adviseurs of consultants met ervaring”, vindt Ruth. “Vaak zijn we amper 1 telefoontje van de juiste persoon verwijderd.”

Ook met haar investeerders houdt Small Teaser er een goede band op na. “Wij zijn een technologiestart-up, waardoor een organische groei te traag zou gaan - dus moeten we het wel hebben van goede funding”, gaat Ruth verder. Ik vind ook niet dat we daar onnozel over moeten doen: als je het in België goed aanpakt, dan kun je zeker investeerders vinden. Alleen zie ik dikwijls bedrijven die het onvoldoende pragmatisch aanpakken. Ze houden bijvoorbeeld geen rekening met hun runway. En tja, als het geld op is, dan is het op - dus is je onderhandelingspositie een pak minder voordelig.”

“Initieel moet je toehappen op elke investeerder, pas nadien hak je knopen door”

Onlangs haalde de Limburgse start-up 800.000 euro op, waarmee ze angelsaksische landen hoopt aan te boren. Onder meer investeringsfonds LRM, The Co-Foundry (het investeringsfonds van Start it @kbc partner Cronos) en enkele business angels hapten toe. ‘Investeerders die in dit early stage instappen, zijn echt mensen die geloven in jouw product én team”, weet Ruth. “Toch mag je niet zomaar met de eerste de beste in zee gaan. Pas op: initieel moet je natuurlijk openstaan voor contact met elke investeerder. Maar nadien is het een kwestie van knopen doorhakken. En volgens mij kan je dat enkel doen zodra je niet alleen een klik hebt, maar ook wederzijds vertrouwen hebt gewonnen. Of zo pakken wij bij Small Teaser het toch aan, of dat nu gaat over investeerders, medewerkers of coaches.”